موضوع:
معرفی «دورهٔ تربیت محقق طراح سیستمهای دینی»
(برنامه محتوایی و اجرایی دوره آموزشی تربیت محقق علوم و معارف اسلام با رویکرد طراحی مدلهای دینی)
هدف دوره:
نیروسازی جهت تولیدعلم دینی با رویکرد طراحی مدلهای لازم برای شکلگیری تمدن الهی (استخراج ساختارها و فرآیندهای لازم برای سیستمهای تمدنی از منابع معتبر دین)
باورهای بنیادین طرح:
• گزارههای دین، ظرفیت استراتژیسازی دارند.
• براساس خصلت راهبردی این گزارهها میتوان مدلسازی کرد.
• این مدلها به زبان تصمیمسازی و برنامهریزی ارائه میشوند.
• این مدلسازی براساس شیوهٔ استنباط و اجتهاد روشمند و موجّه انجام میپذیرد.
• این مدلها در رقابت و بررسیهای تطبیقی با مدلهای بشری، کارآمدی خود را نشان میدهند.
• عقلانیت موجود در این مدلها، براساس تجربیات بشری قابل توصیف است.
• اسلام برای توسعه، مدل دارد و در محورهای مختلف توسعه، استراتژی ارائه کرده است.
• برای دستیابی به شاخصهای یک موضوع براساس نگرش اسلام، نیاز به عملیات «مدلسازی از موضوع»داریم.
• فرآیندعملکرد و تاثیرگذاری شاخصها، حلقه مفقوده در برنامهسازی است.
راهبرد آموزشی حاکم بر دوره:
آموزش کارگاهی (مهارت محور و فعالساز لایهٔ «فهم کاربردی» و کشف ظرفیت معنایی در مقیاس کلان در رابطه باگزارههای دین)
چهارچوب طرح:
۱۵ نفر ازطلابی که مقطع سطح حوزه را تمام کرده و حداقل یکسال درس خارج رفتهاند، پس از مصاحبه واحراز تواناییهای لازم برای تلاش در جهت استنباط و مدلسازی، بهمدت دو سال، روزانه هشت ساعت را متعهد میگردند که پنج ساعت صبح هر روز به تفکر، مطالعه و تحقیق در مورد مساله تعیین شده توسط مدرس مربوطه بپردازند و سه ساعت بعدازظهر در کارگاه شرکت کنند و نتایج تحقیق خود را به بحث و تحلیل بگذارند وپس از نقدوبررسی، مقالهای در مورد مساله مورد بحث ارائه کنند. و مجموعه مقالات درهر قسمت دارای نظم منطقی باشد بهطوری که با کنار هم گذاشتن آنها، شاخه مورد نظراز یک علم حاصل شود.
محتوای آموزشی:
مرحله | محورهای کلان آموزشی | اهداف |
۱ | کارگاه روش تحقیق و تفکر خلاق | دستیابی به مهارت نگرش شبکهای، شناخت سطوح فهم و ادراک و ایجاد مهارت تعمیق فهم و کشف روابط میان مفاهیم و متغیرها، الگوریتمسازی، ایجاد مهارت دستیابی به اطلاعات و مدیریت اطلاعات، ایجاد مهارت فرضیهسازی، ایجاد مهارت مدلسازی اولیه، الگوریتم خلاقیت و حلمساله |
۲ | کارگاه منطق کاربردی، معرفتشناسی، فلسفهٔ تحلیلی، زبانشناسی، مباحث الفاظ علم اصول، مبانی تفسیر متن | دستیابی به مهارت تحلیل گزارهها و تشخیص مغالطات و ارائه تعریف و استدلال، دستیابی به مهارت استنباط الگوریتمی و روشمند از گزارهها و اثبات آن، مهارت گستردهسازی مفاهیم و نفوذ به لایههای درونی متن. |
۳ | کارگاه دینشناسی، معرفتدینی، کلام جدید | دستیابی به هویت دین، اهداف دین، قلمرو دین، ذاتی و عرضی دین، سطوح و لایههای دین، زبان دین، فهم دین، نگرش دین، قانون دین، فرهنگ دین، |
۴ | کارگاه فلسفههایمضاف و مبانی علوم انسانی | دستیابی به مهارت تحلیل براساس معادلاتِ فلسفه دین، فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، فلسفه فقه، فلسفه اصول، فلسفه تفسیر، فلسفهٔ منطق، فلسفه علم، فلسفه اقتصاد، فلسفه تاریخ، فلسفه جامعهشناسی، فلسفه هنر، فلسفه ادبیات، فلسفه مدیریت و سازمانس دستیابی به تفاوت اثر و کاربرد نظریاتِ روانشناسی، جامعهشناسی، اقتصاد، تاریخ، سیاست، حقوق، مدیریت |
۵ | کارگاه سیستمشناسی، طراحی سیستم، مدلسازی | دستیابی به مهارت پایه در مدلسازی و طراحی سیستم در موضوعات مختلف و ایجاد مهارت تبدیل گزارههای روزمره به زبان سیستمها |
۶ | کارگاه برنامهریزی، طراحی استراتژیها | دستیابی به ایجاد مهارت پایه در برنامهریزی و تدوین استراتژی و نقد برنامهها و استراتژیها و ایجاد مهارت تبدیل گزارههای روزمره به زبان برنامه و استراتژی |
۷ | کارگاه موضوعشناسی فقهی، فرهنگ و تمدن، توسعه | دستیابی به مهارت تشخیص سیستمهای بهکار رفته در فقه، ایجاد مهارت تبدیل گزارههای فقهی به زبان سیستم و برنامه |
۸ | کارگاه مهارت ترجمه بلاغی | دستیابی به مهارت ارائه گزارههای دینی به گونهٔ ملموس و کاربردی برای مخاطب، طبق قواعد علم بلاغت |
۹ | کارگاه تکنولوژی آموزشی | دستیابی به مهارت استفاده از ابزارهای آموزشی، مهارت تولید اسلایدهای آموزشی کامپیوتری، مهارت فیشنویسی و مقالهنویسی کامپیوتری، مهارت تولید بانک اطلاعات، مهارت استفاده از نرمافزارهای کاربردی در موضوعات مختلف، مهارت دستیابی به اطلاعات اثربخش از اینترنت، مهارت دستیابی به اطمینان از احاطه بر کلیه اطلاعات قابل دسترس و مرتبط با بحث |
تقسیم واحدهای درسی:
- دو ماه، کارگاه روش تحقیق و تفکر خلاق = ۸ واحد
- سه ماه،کارگاه منطق کاربردی، فلسفه تحلیلی، زبانشناسی، مباحث الفاظ اصول، مبانی تفسیرمتن با تفکیک زیر:
- سه واحد فلسفه تحلیلی
- دو واحد زبانشناسی
- چهار واحد مبانی تفسیر متن
- سه واحد بازخوانی مباحث الفاظ
- دو واحد معرفتشناسی
- یک ماه،کارگاه دینشناسی
- چهارماه، کارگاه فلسفههای مضاف و کارگاه مبانی علوم انسانی با تفکیک زیر:
- دو واحد مبانی روانشناسی و انسانشناسی
- دو واحد مبانی مدیریت و فلسفه برنامهریزی و سازمان
- دو واحد مبانی اقتصاد و فلسفهٔ اقتصاد
- دو واحد مبانی جامعهشناسی و فلسفه اجتماع
- دو واحد مبانی حقوق و فلسفه حقوق
- دو واحد مبانی سیاست و فلسفه سیاست
- دو واحد مبانی تاریخ و تمدن
- دو واحد مبانی فرهنگ و اخلاق و فلسفه اخلاق
- یک ماه،کارگاه طراحی سیستم و استراتژی با تفکیک زیر:
- چهار واحد سیستمشناسی و طراحی اولیه یک سیستم
- چهار واحد برنامهریزی استراتژیک
- دو ماه،کارگاه موضوعشناسی فقهی، فرهنگ، تمدن و توسعه به تفکیک زیر:
- دو واحد فرهنگ و مهندسی فرهنگی
- دو واحد مدلهای توسعه
- چهار واحد موضوعشناسی فقهی
- یک ماه،کارگاه مهارت ترجمه بلاغی عربی و ترجمه اصطلاحات انگلیسی
- دو واحد مهارت ترجمه بلاغی
- یک ماه،کارگاه تکنولوژی آموزشی با تفکیک زیر:
- یک واحد، تولید اسلاید
- یک واحد، تولید بانک اطلاعات و طبقهبندی اطلاعات
- یک واحد، جستجوی کارآمد
- یک واحد، نرمافزارهای علوم اسلامی
- پنج ماه،پایاننامه = طراحی یک سیستم براساس آموزههای اسلام
(جمعاً بیست ماه که با احتساب دو ماه تعطیلی در سال، طول دوره دو سال خواهد شد.)
جدول واحدهای آموزشی
عنوان درس | تعداد واحدها |
۱. کارگاه روش تحقیق | ۸ |
۲. منطق کاربردی | ۴ |
۳. معرفتشناسی | ۲ |
۴. فلسفه تحلیلی | ۳ |
۵. زبانشناسی | ۲ |
۶. روشهای تفسیر متن | ۴ |
۷. بازخوانی کاربردی مباحث الفاظ علم اصول فقه | ۴ |
۸. دینشناسی | ۸ |
۹. روانشناسی و انسانشناسی | ۲ |
۱۰. مدیریت و فلسفه برنامهریزی و سازمان | ۲ |
۱۱. اقتصاد و فلسفهٔ اقتصاد | ۲ |
۱۲. حقوق و فلسفه حقوق | ۲ |
۱۳. سیاست و فلسفه سیاست | ۲ |
۱۴. تاریخ و تمدن | ۲ |
۱۵. مبانی فرهنگ و اخلاق و فلسفه اخلاق | ۲ |
۱۶. سیستمشناسی و طراحی اولیه یک سیستم | ۲ |
۱۷. برنامهریزی استراتژیک | ۴ |
۱۸. فرهنگ و مهندسی فرهنگی | ۲ |
۱۹. مدلهای توسعه | ۴ |
۲۰. موضوعشناسی فقهی | ۴ |
۲۱. مهارت ترجمه بلاغی | ۲ |
۲۲. تولید اسلاید | ۱ |
۲۳. تولید بانک اطلاعات و طبقهبندی اطلاعات | ۱ |
۲۴. جستجوی کارآمد | ۱ |
۲۵. نرمافزارهای علوم اسلامی | ۱ |
۲۶. روش تدریس | ۲ |
۲۷. پایاننامه | ۲۰ |
جمع | ۹۲ |
برشی دیگر از محتوای برنامه آموزشی دوره:
مرحله | موضوع | محتوا | تکملهها | فعالیتهای موازی | هدف و محصول |
۱. | تولید نقشه مسائل | فلسفههای مضاف بمعنی کلی فلسفه علم بمعنی کلی فلسفهٔ هر یک از علوم (فلسفه حقوق، سیاست،….) مدل طبقهبندی علوم | ملاک تمایز علوم هر علمی پاسخگوی چه سوالی است؟ مدلهای مدیریت دانش | کارگاه روش تحقیق، روش تفکر، منطق کاربردی، قواعد نظریهپردازی، خلاقیت، آیندهپژوهی کارگاه سیستمشناسی کارگاه استراتژیسازی کارگاه برنامهریزی میانرشتهای کارگاه روش تدریس کارگاه روش تحصیل کارگاه روش مشاوره | حداکثرسازی تسلط بر روشها تولید نقشه موضوعات و مسائل آمادهسازی جدولهای تطبیقی برای پُر شدن از پاسخها تولید فهرست رساله عملیه سیستمی و موضوعشناسانه تولید فهرست سیستمهایی که باید طراحی شوند و مسائل هر سیستم |
۲. | دینشناسی | فلسفه دین مطالعات تطبیقی ادیان | ادامه کارگاههای روشی و مسالهشناسی | تولید کتاب دینشناسی حوزه | |
۳. | فهم دین | ضوابط فهم دین منطق فهم دین | بحث اجتهاد و تقلید اصول بحث دلالت و ظهورات اصول ضوابط تفسیر ضوابط فقه الحدیث | ادامه کارگاههای روشی و مسالهشناسی و دینشناسی | تولید منطق فهم دین تولید درسنامه علم اصول کاربردی، سیستمی و موضوعشناسانه |
۴. | سیستم بهداشتی اسلام | استخراج احکام کتاب الطهاره با دید سیستمی | سیستمهای بهداشتی و مسائل آن | رساله بهداشت در اسلام |
معیارسنجش و ارزیابی در پایان دوره:
طراحی یک سیستم از سیستمهای زندگی براساس نگرش اسلام با رویکرد تطبیقی و توانایی اثبات برتری فرآیندی سیستم اسلام در برابر متخصصین سیستم مربوطه.
فهرست کارگاههای جانبی دوره تربیت محقق طراحی سیستمهای دینی
فهرست برخی اساتید یا مدیران اجرایی درگیر با مشکلات و مسائل که در طول دوره، برای یک سمینار دعوت میشوند: (پس از آماده شدن کار محققین در موضوع تعیین شده)
آیت الله عابدی شاهرودی = فقه تمدنی و الگوریتم اجتهاد
آیتالله سیدمحمودشاهرودی = فقه النظام
حجتالاسلام مصباحی مقدم = اقتصاد اسلامی
آیتالله آملی لاریجانی= فقه النظام و الگوریتم اجتهاد
دکتر داوودی =اقتصاد و توسعه
حجتالاسلام میرباقری= فقه تمدنی
دکتر واعظزاده =الگوی اسلامی پیشرفت
دکتر رفیعپور =جامعهشناسی اسلامی
حجتالاسلام دکتررهدار = نظام موضوعات و مسائل
آقای رحیمپور = نظام موضوعات و مسائل
حجتالاسلام هادوی =سیستمسازی دینی
حجتالاسلام قاضیعسکر= موضوعات و مسائل حج
آیتالله بوشهری =نظام موضوعات و مسائل
آیتالله محسن اراکی= فقه تمدنی
آیتالله اعرافی =فقه بینالملل
آقای سیدعباس صالحی= نظام موضوعات و مسائل
حجتالاسلام دکترآذربایجانی = شاخصسازی اسلامی
حجتالاسلام دکترصادقی = علم دینی و نظام مسائل
حجتالاسلام موسویان= پول و بانک
حجتالاسلام دکترلکزایی = نظام سیاسی اسلام
آقای عبودیت = روش اثبات با اصل موضوعی
دکتر جواد لاریجانی= سیستم سازی تمدنی
ردیف | موضوع | مدرس پیشنهادی |
۱ | معرفتشناسی | حجتالاسلام حسینزاده حجتالاسلام دکتر فعالی |
۲ | زبانشناسی و رابطه آن با اصولفقه | حجتالاسلام دکتر قائمینیا دکتر مروارید (پژوهشگاه علوم بنیادین) دکتر حسنی و علیپور (پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی) |
۳ | حدیث شناسی (رجال و درایه) | آقای حسینی آقای مسعودی قم حجتالاسلام ربانی مشهد |
۴ | فلسفه تحلیلی تحلیلهای منطقی و منطق جدید | حجتالاسلام سیدعلی طالقانی یا دکتر لگنهاوزن دکتر نبوی |
۵ | فرهنگ، تمدن و توسعه | حجتالاسلام دکتر اورعی حجتالاسلام دکتر خلیلیان حجتالاسلام دکتر الویری |
۶ | فلسفه دین، معرفت دینی | حجتالاسلام رشاد یا حجتالاسلام دکتر ساجدی |
۷ | فلسفههای مضاف | حجتالاسلام دکتر خسروپناه |
۸ | مبانی علوم انسانی | حجتالاسلام دکتر پارسانیا |
۹ | طراحی سیستم و مدلسازی | دکتر علی رضائیان یا دکتر ابوالفضل صادقپور حجتالاسلام کشمیری (شبکههای عصبی) |
۱۰ | برنامهریزی و مدیریت برنامهریزی استراتژیک | حجتالاسلام دکتر صمصامالدین قوامی دکتر شمسالسادات زاهدی |
۱۱ | فقه تمدنی و موضوعشناسی فقهی فقه النظام روششناسی فقهاء و فلسفه فقه | حجتالاسلام دکتر مبلغی حجتالاسلام سیدمنذر حکیم حجتالاسلام سعید ضیاییفر یا حجتالاسلام رضا اسلامی |
۱۲ | مبانی تفسیر متن هرمنوتیک | حجتالاسلام دکتر رضایی اصفهانی حجتالاسلام دکتر بهجتپور حجتالاسلام دکتر واعظی |
۱۳ | علم دینی و علوم اجتماعی دینی | حجتالاسلام حسین بستان حجتالاسلام دکتر سوزنچی |
۱۴ | فلسفه اخلاق اخلاق حرفهای | حجتالاسلام دکتر مجتبی مصباح دکتر قراملکی |
۱۵ | فلسفه حقوق و فلسفه سیاست | حجتالاسلام کعبی دکتر حکمتنیا |
۱۶ | فلسفه اقتصاد سیستم اقتصادی اسلام | حجتالاسلام دکتر جابری حجتالاسلام دکتر میرمعزی |
۱۷ | فن ترجمه بلاغی | دکتر عباسزاده |
۱۸ | مهارتهای جستجو + قابلیتهای نرمافزارهای نور | از شرکت نور |
۱۹ | روش تحقیقهای کاربردی | دکتر پاکتچی (دانشگاه امام صادق علیهالسلام) دکتر شعبانی (دانشگاه فردوسی) دکتر قراملکی |
۲۰ | الگوریتم اجتهاد | حجتالاسلام درایتی |
۲۱ | موضوعشناسی سیستمهای بهداشت و درمان | دکتر فتاحی یا دکتر قاضیزاده |
۲۲ | موضوعشناسی پروژههای تحقیقاتی مراکز و موسسات | حجتالاسلام مهدی رجایی (جامعهالمصطفی) حجتالاسلام واعظی (دفتر تبلیغات) حجتالاسلام سعیدی روشن (پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) حجتالاسلام میرعماد (پژوهش حوزه قم) |
۲۳ | روش کشف مغالطات | دکتر خندان |
۲۴ | آینده پژوهی | مهندس ملکیفر |
نمونه انتظارات از فراگیران پس از دوره:
از فراگیران این دوره انتظار میرود پس از پایان سال اول بتوانند فعالیتهای زیر را در موضوعات تعیین شده انجام دهند:
ردیف | عنوان و موضوع مورد انتظار | تولید مقاله تحقیقی و بسته آموزشی | برگزاری کلاس آموزشی در حوزه و دانشگاه | سخنرانی تخصصی در نشستهای تخصصی | قالبسازی محتوا برای کارشناس برنامه رادیویی | قالبسازی محتوا کارشناس برنامه تلویزیونی و ماهوارهای | تولید وبلاگ و اطاقهای گفتگو و شبکههای اجتماعی در اینترنت | تولید اسلایدهای علمی پوسترهای علمی | تولید متن درسی | تولید محتوای تبلیغی |
۱. | حوزه تمدنساز | |||||||||
۲. | حوزه پژوهشمحور | |||||||||
۳. | راهنمای تحصیل در حوزه تمدنساز | |||||||||
۴. | حوزه و آینده | |||||||||
۵. | مدل طبقهبندی علوم براساس نگرش اسلام | |||||||||
۶. | ضرورت توجه حوزه به مدل طبقهبندی علوم | |||||||||
۷. | نقش دائرهالمعارفها در تمدنسازی | |||||||||
۸. | مدل دائرهالمعارف با دید شبکهای | |||||||||
۹. | هویت علوم انسانی | |||||||||
۱۰. | نقشه علوم انسانی (موضوعات و مسائل) | |||||||||
۱۱. | مفهوم علوم انسانی اسلامی و نقشه راه رسیدن به آن | |||||||||
۱۲. | مدل علوم انسانی اسلامی | |||||||||
۱۳. | حوزه و علوم انسانی | |||||||||
۱۴. | مدل نیازهای انسان براساس نگرش اسلام | |||||||||
۱۵. | ابواب فقه و مدلهای مختلف آن و مدل فقه تمدنی | |||||||||
۱۶. | ساختار مفهومی و موضوعی کتب روایی و بازسازی ساختار براساس نگرش تمدنی | |||||||||
۱۷. | نقشه مفهومی قرآن، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه و ادعیه | |||||||||
۱۸. | هویت تمدن و تمدنسازی | |||||||||
۱۹. | مدل تمدنی اسلام | |||||||||
۲۰. | هویت فرهنگ و فرهنگسازی (مهندسی فرهنگی) | |||||||||
۲۱. | مدل مهندسی فرهنگی براساس نگرش اسلام | |||||||||
۲۲. | هویت توسعه و پیشرفت و مدلهای توسعه | |||||||||
۲۳. | مدل توسعه براساس نگرش اسلام | |||||||||
۲۴. | آرمانشهرها و ضرورت دید آرمانشهری | |||||||||
۲۵. | آرمانشهر اسلام | |||||||||
۲۶. | روش تبدیل موضوع به مساله در تحقیقات | |||||||||
۲۷. | ضرورت عبور از چیستیها و چراییها و رسیدن به چگونگیها | |||||||||
۲۸. | چیستی، چرایی و چگونگی دید شبکهای | |||||||||
۲۹. | تاثیر عرفان و فلسفه در روش تحقیق و تولید علم | |||||||||
۳۰. | روش تحلیل موضوعات و مسائل و نفوذ به موضوع و لایهبرداری و متغیرشناسی | |||||||||
۳۱. | روش سوالپردازی درباره یک موضوع | |||||||||
۳۲. | روش تعریف کلیدواژههای جستجو در یک تحقیق | |||||||||
۳۳. | روش تولید تعاریف موجّه | |||||||||
۳۴. | روش تحلیل محتوای یک متن | |||||||||
۳۵. | روش دستیابی به منابع لازم برای یک تحقیق و دستیابی به منابع برتر | |||||||||
۳۶. | روش مطالعات تطبیقی | |||||||||
۳۷. | روش جستجو و دستیابی به منابع بهینه در فضای الکترونیکی | |||||||||
۳۸. | روش تالیف یک مقاله تحقیقی | |||||||||
۳۹. | روش تالیف و اجرای یک کارگاه آموزشی | |||||||||
۴۰. | فرمول تغییر و تاثیر آن در تولید علم و رابطهٔ آن با علل اربع | |||||||||
۴۱. | مقولات عشر و تاثیر آن در دید شبکهای و تحقیقات | |||||||||
۴۲. | رئوس ثمانیه و فلسفههای مضاف و تاثیر آن در تولید علم | |||||||||
۴۳. | ترجمه بلاغی سیستمی گزارههای دین و متون فقه | |||||||||
۴۴. | فلسفه تحلیلی و رابطه آن با علم اصول و مباحث روششناسی | |||||||||
۴۵. | پدیدار شناسی و تحقیقات اسلامی | |||||||||
۴۶. | روش تدریس کارگاهی | |||||||||
۴۷. | شاخصهای انسان تمدنی | |||||||||
۴۸. | تبیین نقشه راه تولید الگوی اسلامی توسعه و پیشرفت | |||||||||
۴۹. | آیندهپژوهی و حوزه و تحقیقات علوم اسلامی | |||||||||
۵۰. | الگوریتم سازی و تاثیر آن در تولید علم و تحقیقات کاربردی در حوزه |
نمایی از فاز اول دوره تربیت محقق:

نمونهای از موضوعات و مسائل مطرح شده در فاز اول:
ردیف | عنوان | عنوان | |
۱ | شبکه ، نقشه ، نظام و سامانه موضوعات و مسائل تمدن ساز | ۳۰ | تعریف تمدن |
۲ | روش طراحی شبکه مسائل | ۳۱ | نقشه سیستم های یک تمدن |
۳ | دایره المعارف ها و شبکه مسائل تمدن ساز | ۳۲ | سازه های تمدنی |
۴ | مدل طبقه بندی علوم بر اساس نگرش اسلام | ۳۳ | حوزه علمیه تمدن ساز |
۵ | تاریخچه طبقه بندی علوم | ۳۴ | تحلیل نگاه تمدنی |
۶ | تاثیر طبقه بندی علوم در مدیریت دانش | ۳۵ | فرهنگ ، توسعه ، آرمان شهر و مدینه فاضله، تمدن سازی |
۷ | طبقه بندی علوم مقدمه اسلامی سازی علوم انسانی | ۳۶ | تمدن سازی و آینده نگری |
۸ | تاثیر طبقه بندی علوم در کتابداری و اطلاع رسانی | ۳۷ | زبان شناسی تمدنی |
۹ | تاثیر طبقه بندی علوم در رصد اطلاعات | ۳۸ | منطق و فلسفه تمدنی |
۱۰ | تاثیر طبقه بندی علوم در طبقه بندی موضوعی | ۳۹ | فقه تمدنی |
۱۱ | منطق ، فلسفه و طبقه بندی علوم | ۴۰ | اصول فقه تمدنی ( اجتهاد تمدنی ) |
۱۲ | مبحث القسمه در منطق و تقاسیم العلوم در فلسفه | ۴۱ | مهندسی فرهنگی در تمدن |
۱۳ | تاثیر طبقه بندی علوم در فرهنگ ، تمدن سازی و توسعه | ۴۲ | روش شناسی تعریف با نگاه تمدنی |
۱۴ | تاثیر طبقه بندی علوم در روش تفکر ( مهارت نقشه برداری و نقشه خوانی + طبقه بندی ذهن + جمع کل نگری و جزء نگری + مهارت مهندسی + گسترش افق دید ) | ۴۳ | آینده تمدن ها |
۱۵ | جایگاه علوم انسانی در طبقه بندی علوم | ۴۴ | مهندسی فرهنگی و توسعه فرهنگی |
۱۶ | هویت علوم انسانی | ۴۵ | روش مهندسی فرهنگی در سیستم های اجتماعی |
۱۷ | شبکه مسائل علوم انسانی | ۴۶ | فلسفه ، فلسفه تحلیلی و روش تعریف |
۱۸ | علوم انسانی و تمدن سازی | ۴۷ | رویکرد ها در روش تعریف |
۱۹ | نقش فلسفه در معنا بخشی به زندگی ( فلسفه کاربردی ) | ۴۸ | تمدن سازی |
۲۰ | فلسفه و آینده زندگی بشر | ۴۹ | هرمنوتیک و روش تعریف |
۲۱ | فلسفه و روان کاوی ( فلسفه و تست سلامت روانی ) | ۵۰ | نقش رویکرد ساخت گرائی و ساختار گرائی در تعاریف |
۲۲ | فلسفه و روش تحقیق | ۵۱ | شاخص موجه سازی تعاریف |
۲۳ | فلسفه و روش تصمیم گیری ( فلسفه و مهارت روش تفکر ) | ۵۲ | الگوی رصد اطلاعات بر اساس نگرش اسلام |
۲۴ | مدل نیاز های انسان بر اساس نگرش اسلام | ۵۳ | مطالعه تطبیقی در مکاتب عرفانی |
۲۵ | تمدن سازی و مدل نیاز ها | ۵۴ | آینده مکاتب عرفانی |
۲۶ | نقشه مفاهیم تمدنی | ۵۵ | روش ترجمه بلاغی |
۲۷ | تعریف تحقیق | ۵۶ | روش طراحی کارگاه آموزشی |
۲۸ | منطق و روش تحقیق | ۵۷ | شبکه ، نیاز ها و مسائل حوزه علمیه تمدن ساز |
۲۹ | فلسفه و عرفان و روش تحقیق | ۵۸ | تعریف تمدن |
۵۹ | روش تحقیق و معرفت شناسی | ۸۸ | تمدن سازی و عدل شبکه ای |
۶۰ | روش تحقیق و ذهن شناسی | ۸۹ | مستندات تمدن سازی |
۶۱ | روش تحقیق و دستگاه فکری | ۹۰ | فلسفه ، عرفان و تمدن سازی |
۶۲ | تحقیقات موضوع محور و مساله محور | ۹۱ | تمدن و سبک زندگی دینی |
۶۳ | روش تحقیق و فلسفه های مضاف | ۹۲ | تمدن و ماکت آرمان شهر |
۶۴ | روش تحقیق و فلسفه علم | ۹۳ | اهداف تمدن ها |
۶۵ | هویت روش شناسی و ارتباط آن با برنامه ریزی | ۹۴ | فقه تمدنی |
۶۶ | روش تحقیق و طراحی الگوریتم ، فرآیند و فلوچارت | ۹۵ | افق دید تمدنی |
۶۷ | منطق تولید الگوریتم ها | ۹۶ | حوزه علمیه تمدن ساز و نظام فرهنگی |
۶۸ | الگوریتم اجتهاد و تفسیر | ۹۷ | حوزه علمیه تمدن ساز و نظام سازی |
۶۹ | الگوریتم ، شبکه سازی و سیستم های طراحی هوشمند | ۹۸ | مراتب مقاصد الشریعه |
۷۰ | روش تحقیق و کاربردی سازی علوم | ۹۹ | گزاره های ارشادی در فقه تمدنی |
۷۱ | منطق و روش تولید علم | ۱۰۰ | مستندات حجیت رویکرد تمدنی به فقه |
۷۲ | روش تحقیق ، روش خلاقیت | ۱۰۱ | فرآیند مساله شناسی و نیاز شناسی |
۷۳ | روش تحقیق ، روش نظریه پردازی | ۱۰۲ | منطق تبدیل نیاز به سوال و مساله |
۷۴ | پارادایم در روش تحقیق ( عناصر پارادایمیک در پژوهش ) | ۱۰۳ | روش احتمال پردازی در مساله شناسی |
۷۵ | انواع پارادایم های علوم انسانی و نحوه شکل گیری آنها | ۱۰۴ | روش نفوذ به موضوع |
۷۶ | پارادایم شبکه ای ( پارادایم اجتهاد دانش دینی ) | ۱۰۵ | ابزار های تحلیل مساله |
۷۷ | انواع راهبرد ها ، رویکرد ها و روش ها در تحقیقات | ۱۰۶ | روش تحلیل مساله |
۷۸ | انواع مسائل تحقیق | ۱۰۷ | روش تولید شبکه مسائل |
۷۹ | هویت شناسی مدل ، فرضیه ، نظریه ، گزاره علمی و تبیین | ۱۰۸ | مساله شناسی و متغیر شناسی |
۸۰ | روش تحقیق شبکه ای | ۱۰۹ | روش شناسی اصولیین در تحلیل مسائل |
۸۱ | دین و روش تحقیق | ۱۱۰ | روش شناسی فقهاء در تحلیل مسائل |
۸۲ | شاخصه های ارزیابی یک اثر تحقیقی | ۱۱۱ | روش شناسی فلاسفه در تحلیل مسائل |
۸۳ | شاخص تمایز تحقیق از شبه تحقیق ( علم از شبه علم ) | ۱۱۲ | مساله شناسی و تفریع فروع |
۸۴ | الگوی کلی تحقیق | ۱۱۳ | روش تاسیس اصل در فقه و اصول |
۸۵ | هویت شناسی مساله و نیاز | ۱۱۴ | شبکه مقاصد و اهداف دین |
۸۶ | روش طراحی سیستم پایه | ||
۸۷ | منطق فرآیند ها در سیستم پایه |
مباحث و مفاهیم کلیدی مرتبط به این بحث:
دینشناسی ، اجتهاد جواهری ، اجتهاد سیستمی ، فقه تمدنی ، توضیح المسائل تمدنی ، علم دینی ، الگوی اسلامی پیشرفت