کارگاه آموزشی
«نگرشی دیگر به نماز»
به زبان ساده (۱) و (۲)
امتیاز آدمی از سایر موجودات بهره مندی او از فطرت توحیدی و پاک اوست. بر اساس فطرت و نوع خلقت انسان، گرایشی به کمال مطلق و اظهار خضوع در مقابل آن، ضرورت اتکاء و توکل به قدرت مطلق در مشکلات و راز و نیاز و انس با او مشهود همه دلهای پاک و مصفی است.
«نماز» آرمانیترین نوع تجلی فطرت در مقابل خداوند متعال است، ولی آیا نماز همین حرکات و سکنات ظاهری است و یا یک سیستم متکامل مشتمل بر نقطه شروع و محصول خروجی و پردازش جامع که به ارتقاء کیفیت همه جانبه زندگی منتهی می شود؟
مقدمه
سخن از «نماز» و «نگرشی دیگر» به آنست. همهٔ ما شنیده وخواندهایم که: «نماز ستون دین است.» همچنین اظهارات و تبلیغات مثبت یا منفی فراوانی را نسبت به موضوع نماز نیز دیدهایم. شنیدن، خواندن و دیدنی که بینش و نگرش مارا رقم زده و بعضا شبهات واشکالاتی را در ذهن پدید میآورد.اما آیا حقیقت «نماز» همین است؟!
در بسیاری از موارد، انسانها به دلیل کاربردی نبودن شناخت و ناتوانی در به کاربستن آگاهیها، در عمل و عینیت زندگی، با مشکلات عدیده وپیشبینینشدهای روبرو میشوند. به راستی چرا قادر به استفاده از معلومات خود در زندگی نبوده و از شیرینی طعم عمل آگاهانه و عالمانه به آموزههای دین بیبهرهایم؟ جواب در عدم شناخت صحیح از مفاهیم دینی و معرفتی است.
«نماز» یک موضوع مستقل در گوشهای از زندگی و یا یک مسئله صرفا فقهی نیست. بلکه یک سیستم[۱] رفتاری است که آثار و اهداف تعیینشدهای را دنبال میکند. برای درک حقیقت «نماز» و کسب نگرش مطلوب نسبت به آن، باید سیستمیبودن، هدفمندبودن و تأثیر آن در کیفیت زندگی را بااستفاده از روش آموزشی خلّاق و مولّد به دست آورد. از همین رو، «کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به نماز»، باهدف ارائه تبیینی صحیح از حقیقت این موضوع و تشریح سیستمی بودن آن، در قالب روش آموزش کارگاهی[۲]، توسط «مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام» تدوین شده و هماکنون در اختیار شما عزیزان میباشد.
- سیستم به سادهترین و کوتاهترین بیان یعنی: مجموعهای از اجزاء هدفمند و مرتبط با هم.[↩]
- به منظور کسب آگاهی بیشتر از راهبردها و راهکارهای این روش تحقیقی و آموزشی، به دو کتاب «راهنمای تحقیق با اقتباس از نگرش اسلام به علم و هستی» و «راهنمای تدریس با اقتباس از نگرش اسلام به علم و علمآموزی» تألیف حجهٔالاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالحمید واسطی مراجعه نمایید.[↩]