فهرست مطالب: ۱. فرضیه هویت توسعه براساس نگرش اسلام ۲. فرضیهٔ محورهای توسعه براساس نگرش اسلام ۳. فرضیه مدل توسعه براساس نگرش اسلام ۴. فرضیه بازه زمانی برنامه توسعه براساس نگرش اسلام ۵. فرضیه مرکز ثقل و نقطه شروع برنامه توسعه براساس نگرش اسلام ۶. راهبردهای توسعه در محور سیاست و تصمیمگیری ۷. راهبردهای توسعه […]
دسته: ضمائم
نگرشی دیگر به اهداف دین
منتشر شده در: فصلنامهٔ کتاب نقد، شمارهٔ ۴۴، پاییز ۱۳۸۶ شناسنامه بحث: موضوع بحث: بررسی مقاصد و اهداف دین انگیزه توجه به موضوع: خلاء نظامها و ساختارهای دینی در محیط رقابت برای مدیریت زندگی جهانی ضرورت بحث: نیازمندی ظهور تمدن موعود به مطالبه نظامها و ساختارهای دینی ساختار بحث: بررسی هویت دین، اهداف دین از […]
فعالیت سیزدهم: تعیین مسألهٔ تصمیم[۱] موضوع فعالیت: شناسایی الگوریتم تعیین مسألهٔ تصمیم هدف فعالیت: دستیابی به مراحل اجرایی تصمیمسازی (۱) شرح فعالیت: در صفحهٔ … دانستیم که الگوریتم، یک روش منطقی برای حل مسائل است. الگوریتم مجموعه دستورالعملهایی است که اجرای آنها با ترتیب تعیین شده و مرحله به مرحله، منجر به انجام یک کار […]
فلسفهٔ فلسفهٔ اسلامی
فهرست مطالب: چکیده درآمد سخن ۱. فلسفهٔ فلسفهٔ اسلامی ۲. تبیین مفاهیم ۱ـ۲. روش تحقیق ۲ـ۲. نظریه یا تئوری ۳ـ۲. رویکرد یا رهیافت ۴ـ۲. پروژه یا مدل یا پارادایم ۵ـ۲. رشته علمی مجموعهٔ گزارههای نظاممند و دارای دیسیپلین با موضوع یا محور معین و محمولهای متفاوت ۶ـ۲. دانش درون نگرانه و فرانگرانه ۳. فلسفه مضاف […]
بررسی مدینهٔ فاضلهٔ فارابی
بسم الله الرحمن الرحیم بررسی مدینه فاضله فارابی طیبه محمدی کیا* مجله: دانش پژوهان، پاییز و زمستان ۱۳۸۳، شماره ۶، ص ۱۲۸ * دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه مفید مقاله بررسی مدینه فاضله فارابی در یک فصل با دو بخش تحت عناوین «مدنیت و اجتماع» و «ریاست و رهبری در مدینه فاضله» نگاهی دارد […]
(برگرفته از کتاب نگرش سیستمی به دین، شیخ عبدالحمید واسطی) ب. اهداف[۱] دین: کثَراتِ وجودی در هستی، به استناد قاعدهٔ فلسفی “الواحدُ لایصدُرُ عنه إلاّ الواحدُ”[۲]، برای رسیدن به نقطهٔ وحدتی در حرکت و تعامل هستند و این سرّ شبکهای بودن و هدفداری تمام موجودات و تمام حرکتهاست. این قاعده به مجموعههای اعتباری صادق[۳] که […]
(برگرفته از کتاب نگرش سیستمی به دین، شیخ عبدالحمید واسطی) الف. تعریف دین:[۱] مرحوم دهخدا در لغتنامه خود این چنین آورده است:[۲] «کلمهٔ دین، ازجهت لغت به معنی خصایص روحی وتشخیص معنوی و وجدانی، به معنی قانون، حق سوداوری، به معنی استفاده وکاربرد و… آمده است؛ و در اصطلاح عبارتست از: مجموعه عقاید موروث و […]