دسته‌ها
مبانی

مبنای علم شناسانه

موضوع بحث: «مبانی علم‌شناسانه» در پارادایم شبکه‌ای مسألهٔ بحث: یک دستگاه علمی موجّه و کارآمد چگونه به وجود می‌آید؟ فرضیهٔ بحث: علم= تک گزاره یا مجموعه گزاره‌هاییکه توصیف یا تبیین موجّهٔ از واقعیت را ارائه می‌کنند. علوم تجربی= توصیف و تبیین پدیده‌هایمحسوس برای دست‌یابی به قدرت کنترل آنها علوم انسانی= توصیف و تبیین ابعادمختلف رفتار […]

دسته‌ها
مبانی

مبنای جامعه‌شناسانه، تاریخ‌شناسانه و عرف‌شناسانه

موضوع بحث:  «بسته مبانی جامعه‌شناسانه، تاریخ‌شناسانه و عرف‌شناسانه» در پارادایم شبکه‌ای مسألهٔ بحث: دیدگاه‌های جامعه‌شناسانه، تاریخ‌شناسانه و عرف‌شناسانه، چه تأثیری در تولید نظریات علوم انسانی و الگوهای پیشرفت و توسعه دارند؟ پیش‌فرض‌ها: جامعه= هم‌زیستی تعدادی از خانواده‌ها یا افراد که منجر به شکل‌گیری تعاملات حقوقی، مالی، انضباطی و مدیریتی، فرهنگی و ارزشی شود. شکل‌گیری جامعه […]

دسته‌ها
مبانی

مبنای ارزش شناسانه

موضوع بحث: «ارزش» چیست؟ چه ارتباطی با مباحث نظریه‌پردازی در علوم انسانی دارد؟ بسته ارزش‌شناسانه در پارادایم شبکه‌ای چیست؟ مسألهٔ بحث: آیا می‌توان از «توصیف‌ها»، «تجویزها» را اخذ کرد؟ چگونه می‌توان در تحقیقات، پیش‌فرض‌ها و جهت‌گیری‌های ارزشی، احساسی و ایدئولوژیک را تصفیه کرد؟ فرضیهٔ بحث: ارزش‌ها اعتباری هستند ولی صِرفا قرارداد و اعتبار و توافق […]

دسته‌ها
مبانی

مبنای روش شناسانه

مسألهٔ بحث: بستهٔ مبنایی «روش‌شناسانه» در پارادایم شبکه‌ای حاوی چه گزاره‌هایی است؟ پیش‌فرض‌ها: بسته معرفت‌شناسانه در پارادایم شبکه‌ای، پیش‌فرض‌های بحث «روش‌شناسی» هستند که اهم محورهای آن عبارتند از: واقعیتی خارج از ذهن ما وجود دارد (ناوابسته به ذهن و اراده ما). دست‌یابی به این واقعیت ممکن است. حقیقت= ادراک مطابق باواقع صدق= مطابقت با واقع […]

دسته‌ها
مبانی

مبنای انسان‌شناسانه

موضوع بحث:  «انسان شبکه‌ای» یعنی چه و بستهٔ گزاره‌های «انسان‌شناسانهٔ» حکمت متعالیه کدامند؟ (مبانی انسان‌شناسانهٔ پارادایم شبکه‌ای) مسألهٔ بحث: هر گونه برنامه‌ریزی برای انسان و زندگی او، در صورتی دارای اعتبار است که بر اساس موقعیت وجودی او در شبکهٔ هستی و روابط او با دیگر عناصر شبکهٔ هستی، انجام شود؛ نقطه مختصات انسان در […]

دسته‌ها
مبانی

مبنای معرفت شناسانه

موضوع بحث: بستهٔ «معرفت شناسی» مبتنی بر هستی‌شناسی حکمت متعالیه، حاوی چه گزاره‌هایی است؟ (مبانی معرفت‌شناسانهٔ پارادایم شبکه‌ای)  (اسلاید «معرفت شناسی») مسألهٔ بحث: باورهای صادق مُوجَّه چگونه به دست می‌آیند و چگونه می‌توان باورهای صحیح را از توهمات تفکیک کرد؟ فرضیهٔ بحث: کلیه مسائل معرفت‌شناسی پاسخگوی ده مسأله هستند: معرفت چیست؟ سنگ‌بنای معرفت چیست؟ منابع […]

دسته‌ها
مبانی

مبنای هستی شناسانه

موضوع بحث: بستهٔ گزاره‌های «هستی‌شناسانهٔ» حکمت متعالیه کدامند؟ (مبانی هستی‌شناسانهٔ پارادایم شبکه‌ای) مسألهٔ بحث: هر گونه حرکت و تغییری در زندگی فردی یا جمعی، وابسته به قواعد و قوانین حاکم بر هستی است؛ پس هر گونه برنامه‌ریزی در زندگی بشر، باید در دستگاه هستی‌شناسی صورت پذیرد؛ دستگاه هستی‌شناسانهٔ اسلام حاوی چه قواعد و قوانین و […]

دسته‌ها
مبانی

سرفصل‌های درس انسان‌شناسی

بسم الله الرحمن الرحیم انسان شناسی سؤالات و مسائل مربوط به حوزهٔ انسان‌شناسی: انسان کیست؟ چیست؟ انسان چگونه پدید آمده است؟ آیا انسان ابعاد متفاوتی دارد؟ آیا واقعا روح وجود دارد؟ ارتباط روح با بدن چیست؟ ذهن چیست؟ چه ارتباطی با روح وبدن دارد؟ فطرت چیست؟ منشأ فطریات کجاست؟ فطریات چه تأثیری در زندگی دارند؟ […]

دسته‌ها
مبانی

گزارش درس معرفت‌شناسی حجة الاسلام حسین زاده

بسم الله الرحمن الرحیم گزارش معرفت شناسی تهیه و تنظیم سید مصطفی حسنی[۱] فهرست مطالب: مقدمه چکیده موضوع بحث اهمیت بحث معرفت‌شناسی بر اساس آموزه‌های اسلامی گونه‌های معرفت‌شناسی مبانی معرفت‌شناختی علوم انسانی در اندیشهٔ اسلامی و سایر رویکردهای این عرصه اصل اول: عقلانیت معرفت اصل دوم: امکان دست‌یابی به حقیقت اصل سوم: هر کس مجموعه‌ای […]

دسته‌ها
مبانی

فلسفه سیاسی اسلام از دیدگاه علامه آیة الله حسینی طهرانی قدس سره

بسم الله الرحمن الرحیم ۱- در ابتدا لطفا تعریف مرحوم علامه طهرانی[۱] را از مفهوم ولایت فقیه بفرمایید. قبل از پاسخ، پیش‌نیاز کوتاهی را باید مرور کرد: رشد عقلانیت بشر شهرنشین به این مقدار رسیده است که از سوالِ «آیا کسی حق قانون‌گذاری و حاکمیت بر مردم را دارد یا نه؟» عبور کرده و به […]