بسم الله الرحمن الرحیم

دسته‌ها
ضمائم

کارگاه نگرشی دیگر به تصمیم‌گیری و انتخاب

کارگاه آموزشی
«نگرشی دیگر به تصمیم‌گیری و انتخاب»

انسان را می شود موجود انتخاب‌گر لقب داد، چرا که هویت آدمی با انتخابها و تصمیم های او ساخته و معرفی می‏شود.

همه ما روزمره با انتخاب های متعدد مواجه هستیم؛ آیا می شود سیستمی ارائه کرد که خروجی انتخاب های ما «انتخاب برتر» باشد؟

اگر نگاهمان را به «انتخاب» از یک مقوله منفرد، به نگرش سیستمی تغییردهیم و آن را یک سامانه هوشمند که دارای هدف، نقطهٔ شروع و مراحل پردازش و خروجی است بشناسیم، به خواسته فوق می رسیم.

مقدمه:

سخن از «تصمیم گیری و انتخاب» و «نگرشی دیگر» به آنست. در طول زندگی و هر روز باموقعیت هایی مواجه می شویم که نیازمند تصمیم گیری و انتخاب مسیر دربین گزینه های مختلف است. آیا تصمیم گیری پدیده ای عجیب و ناشناخته است؟ آیا معلوم نیست که این موضوع مهم و حیاتی چگونه، چه موقع و کجا ساخته و پرداخته می شود؟ و یا اینکه نه، انتخاب کار راحت و ساده ای است. از آنجا که اعمال ماتابعی از افکار ما و افکار تابعی از نوع نگاه ما به موضوعات زندگی است؛ برای اصلاح اعمال و تفکر خود چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید. همهٔ ما شنیده‌ و خوانده‌ایم که: برای تصمیم گیری روش های بسیار موثر و نافعی وجود دارد که زندگی را متحول می کند. شنیده ها و آنچه خوانده ایم بینش و نگرش ما را رقم زده و بعضاً شبهات و اشکالاتی در ذهن پدیدآورده است. اما آیا حقیقت «تصمیم گیری و انتخاب» همین است.

در بسیاری از موارد، انسانها به دلیل کاربردی نبودن شناخت و ناتوانی در به کاربستن آگاهی‌ها، در عمل و عینیت زندگی، با مشکلات عدیده و پیش‌بینی‌نشده‌ای روبرو می‌شوند. به راستی چرا قادر به استفاده از معلومات خود در زندگی نبوده و از شیرینی طعم عمل آگاهانه و عالمانه به آموزه‌های دین بی‌بهره‌ایم؟ جواب در عدم شناخت صحیح از مفاهیم دینی و معرفتی است.

 «تصمیم گیری وانتخاب» یک موضوع کم عمق و مستقل در گوشه‌ای از زندگی و یا یک مسئله صرفا تخیلی یا آرمانی نیست. بلکه یک سیستم[۱] برنامه ریزی هوشمند است که آثار و اهداف تعیین‌شده‌ای را دنبال می‌کند. برای درک حقیقت «تصمیم گیری و انتخاب» و کسب نگرش مطلوب نسبت به آن، باید سیستمی‌‌بودن، هدفمند‌بودن و تأثیر آن در کیفیت زندگی را با استفاده از روش آموزشی خلّاق ومولّد به دست آورد. از همین رو، «کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به تصمیم گیری و انتخاب»، با هدف ارائه تبیینی صحیح از حقیقت این موضوع و تشریح سیستمی بودن آن، در قالب روش آموزش کارگاهی[۲]، توسط «مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام» تدوین شده و هم‌اکنون در اختیار شما عزیزان می‌باشد.


  1. سیستم به ساده‌ترین و کوتاه‌ترین بیان یعنی: مجموعه‌ای از اجزاء هدفمند و مرتبط با هم.[]
  2. به منظور کسب آگاهی بیشتر از راهبردها و راهکارهای این روش تحقیقی و آموزشی، به دو کتاب «راهنمای تحقیق با اقتباس از نگرش اسلام به علم و هستی» و «راهنمای تدریس با اقتباس از نگرش اسلام به علم و علم‌آموزی» تألیف حجهٔ‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالحمید واسطی مراجعه نمایید.[]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *