کارگاه آموزشی
«نگرشی دیگر به رزق حلال»
کسب روزی حلال کلید سعادت حقیقی

مقدمه:
سخن از «کسب روزی حلال»، «درآمدزایی دینی» و «نگرشی دیگر» به آن است. همهٔ ماشنیده و خواندهایم که: «کسب روزی حلال، عبادت است.» هم چنین در مراکز اقتصادی جامعهٔ دینی خود، مانند بازارها، ادارات، شرکت ها و…، فعالیتها و اقدامات مثبت یا منفی فراوانی را نیز به عنوان مصداق عینی کسب روزی و درآمد دیدهایم. شنیدن، خواندن و دیدنی که بینش و نگرش ما را رقم زده و بعضا شبهات و اشکالاتی را در ذهن پدید میآورد. اما آیا حقیقت کسب روزی و درآمدزایی از دیدگاه اسلام، همین است؟!
در بسیاری از موارد، انسانها به دلیل کاربردی نبودن شناخت و ناتوانی در به کاربستن آگاهیها، در عمل و عینیت زندگی، با مشکلات عدیده و پیشبینینشدهای روبرو میشوند. به راستی چرا قادر به استفاده از معلومات خود در زندگی نبوده و از شیرینی طعم عمل آگاهانه و عالمانه به آموزههای دین بیبهرهایم؟ جواب در عدم شناخت صحیح ازمفاهیم دینی و معرفتی است.
کسب روزی حلال و تحصیل درآمد مشروع و مطلوب دینی، یک موضوع مستقل و منفرد در گوشهای از زندگی نیست. بلکه یک سیستم[۱] روحی، فکری و رفتاری است که آثار و اهداف تعیینشدهای را دنبال میکند. برای درک حقیقت کسب روزی حلال و تحصیل درآمد مشروع و مطلوب دینی و کسب نگرش مطلوب نسبت به آن، باید سیستمیبودن، هدفمندبودن و تأثیر آن در کیفیت زندگی را با استفاده از روش آموزشی خلاق و فعال به دست آورد.از همین رو، «کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به کسب روزی حلال و درآمدزایی دینی»، با هدف ارائه تبیینی صحیح از حقیقت این موضوع و تشریح سیستمی بودن آن، در قالب روش آموزش کارگاهی[۲]، توسط «مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام» تدوین شده و هماکنون در اختیار شما عزیزان میباشد.
محتوای کارگاه:
برای شناخت یک موضوع به شکل منطقی وسیستمی، ابتداء باید هدف کلی آن بررسی شود. سپس نقطهٔ شروع فعالیت سیستم تعیین شده و در قدم بعد مهمترین و اساسیترین فعالیت و پردازشی که در سیستم رخ میدهد معلوم گردد. در ادامه، راهبردها و راهکارهای عملیاتی سیستم مورد توجه قرار گرفته و نقاط بحرانزا و خطرآفرین آن مشخص شود. در آخرین قدم نیز خروجی و محصول سیستم موردبررسی قرار گیرد. بر این اساس، هر کارگاه آموزشی از شش مرحله تشکیل شده است: تعیین هدف، نقطهٔ شروع، نقطهٔ مرکزی، برنامهٔ حرکت، نقاط بحران و نقطهٔ مقصد. عناوین هریک از این مراحل، در این کارگاه نیز عبارتند از:

- سیستم به سادهترین و کوتاهترین بیان یعنی: مجموعهای از اجزاء هدفمند و مرتبط با هم.[↩]
- به منظور کسب آگاهی بیشتر از راهبردها و راهکارهای این روش تحقیقی و آموزشی، به دو کتاب «راهنمای تحقیق با اقتباس از نگرش اسلام به علم و هستی» و «راهنمای تدریس با اقتباس از نگرش اسلام به علم و علمآموزی» تألیف حجهٔالاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالحمید واسطی مراجعه نمایید.[↩]