کارگاه آموزشی
«نگرشی دیگر به قرآن»

مقدمه:
موضوع سخن «قرآن مجید» و «نحوهٔ استفاده از آن در زندگی» از نگاهی متفاوت و با نگرش دیگر است. همه میدانیم: «قرآن آخرین کتاب آسمانی است.» همچنین نحوه تعامل مردم و طبقات مختلف آن ها را با قرآن در طول زندگی دیدهایم. اینها، بینش و نگرش ما را شکل داده و در بعضی مواقع شبههها و سئوالهایی را در ذهن پدید آورده است. آیا حقیقت قرآن و جایگاه آن از دیدگاه اسلام، همین است؟!
در بسیاری از موارد، انسانها به دلیل کاربردی نبودن شناخت یا ناتوانی در به کار بستن آگاهیها، در زندگی با مشکلات بزرگ و پیشبینینشدهای روبرو میشوند. به راستی چرا توانایی استفاده از معلومات خود را در زندگی نداریم و از شیرینی عمل آگاهانه و عالمانه به آموزههای دین بیبهرهایم؟ پاسخ آن نداشتن شناخت صحیح از مفاهیم دینی و معرفتی است.
موضوع کسب روزی حلال و درآمد مشروع و مطلوب دینی، یک موضوع مستقل از زندگی نیست. بلکه سیستمی[۱] روحی، فکری و رفتاری با آثار و اهداف مشخص است. برای درک حقیقت کسب روزی و درآمدزایی از دیدگاه اسلام و نگرش مطلوب به آن، باید سیستمی بودن، هدفمند بودن و تأثیر آن در زندگی را با استفاده از روش آموزش خلّاق و مولّد به دست آورد. از همین رو، «کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به قرآن»، توسط «مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام» در قالب آموزش به روش کارگاهی[۲]، تدوین شده که در اختیار شما عزیزان قرار میگیرد.
محتوای کارگاه:
برای شناخت موضوع به شکل منطقی و سیستمی، ابتدا باید هدف کلی آن بررسی شود. سپس نقطهٔ شروع فعالیت سیستم تعیین گردد و در قدم بعد مهمترین و اساسیترین فعالیت و پردازش آن مشخص شود. در ادامه، به راهبردها و راهکارهای عملیاتی سیستم توجه شده و نقاط بحرانزا و خطرآفرین آن مشخص گردد. آخرین قدم نیز بررسی خروجی و محصول سیستم است. بر این اساس، هر کارگاه آموزشی از شش مرحله تشکیل شده است: تعیین هدف، نقطهٔ شروع، نقطهٔ مرکزی، برنامهٔ حرکت، نقاط بحران و نقطهٔ مقصد. عناوین هر یک از این مراحل در کارگاه عبارتاند از:

- سیستم به سادهترین و کوتاهترین بیان یعنی: مجموعهای از اجزاء هدفمند و مرتبط با هم.[↩]
- به منظور کسب آگاهی بیشتر از راهبردها و راهکارهای این روش تحقیقی و آموزشی، به دو کتاب «راهنمای تحقیق با اقتباس از نگرش اسلام به علم و هستی» و «راهنمای تدریس با اقتباس از نگرش اسلام به علم و علمآموزی» تألیف حجهٔالاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالحمید واسطی مراجعه نمایید.[↩]