بسم الله الرحمن الرحیم

دسته‌ها
ضمائم

کارگاه نگرشی دیگر به مهدویت

کارگاه آموزشی
«نگرشی دیگر به مهدویت»

مقدمه:

سخن از «مهدویت» و «نگرشی دیگر» به آنست. منظور از آموزه «مهدویت» ارتباط عموم مسلمین وجامعه انسانی با امام حی، حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است. راستی این ارتباط در عصر غیبت آن امام بزرگوار چگونه باید تنظیم شود؟

نوعاً وقتی گفته می شود «مهدویت» ، به ذهن می آید که فردی غائب است و خواهد آمد و دنیا را پراز عدل و داد می کند و ما فعلاً باید او را دوست داشته باشیم و برای آمدنش دعاکنیم.اما آیا حقیقت مهدویت همین است؟

در بسیاری از موارد، انسانها درک صحیح و کاملی از موضوعات نداشته و به همین دلیل، در عمل وعینیت زندگی، با مشکلات عدیده و پیش‌بینی‌نشده‌ای روبرو می‌شوند. مهم‌ترین این مشکلات، کاربردی نبودن شناخت و ناتوانی در به کاربستن آگاهی‌هاست. به راستی چراقادر به استفاده از معلومات خود در زندگی نبوده و از شیرینی طعم عمل آگاهانه وعالمانه به آموزه‌های دین بی‌بهره‌ایم؟ پاسخ در عدم شناخت صحیح از مفاهیم دینی وفقدان نگرش مطلوب به موضوعات معرفتی است.

 «مهدویت» یک موضوع مستقل و منفرد در گوشه ای از زندگی نیست بلکه یک سیستم[۱] فکری، روحی و رفتاری است که آثار و اهداف تعیین شده‌ای را دنبال می‌کند. برای درک حقیقت مهدویت و کسب نگرش مطلوب و کلان نسبت به آن باید سیستمی بودن، هدفمندبودن و تأثیر آن در کیفیت زندگی فردی و اجتماعی را با استفاده از روش آموزش خلّاق به دست آورد.

از همین رو، «کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به مهدویت»، با هدف ارائه تبیینی صحیح از حقیقت مهدویت و تشریح سیستماتیک بودن آن درقالب روش آموزش کارگاهی[۲]، توسط «مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام» تدوین شده و هم‌اکنون در اختیار شماعزیزان می‌باشد.

محتوای کارگاه:

برای شناخت یک موضوع به شکل منطقی و سیستمی، ابتداء باید هدف کلی آن بررسی شود. سپس نقطه شروع فعالیت سیستم، ورودی‌ها، پیش فرض‌ها و مقدمات لازم تبیین شده و در قدم بعد مهم‌ترین و اساسی‌ترین فعالیت و پردازشی که در سیستم رخ می‌دهد معلوم گردد. درادامه راهبردها و راهکارهای عملیاتی مورد استفاده در سیستم مورد توجه قرار گرفته ونقاط بحران‌زا و خطرآفرین آن مشخص ‌شود. در آخرین قدم نیز خروجی و محصول سیستم مورد بررسی قرار ‌گیرد. بر این اساس، هر کارگاه آموزشی از شش مرحله تشکیل ‌شدهاست: تعیین هدف، نقطه شروع، نقطه مرکزی، برنامه حرکت، نقاط بحران و نقطه مقصد.

عناوین هر یک از این مراحل، در اینکارگاه نیز عبارتند از:

مهدویت کیمیای هستی (تعیین هدف)
معنای زندگی و زندگی جهانی (نقطهٔ شروع)
توانائی احیاء فراگیر دین (نقطهٔ مرکزی)
همراهی با امام (برنامهٔ حرکت)
خطرها در مسیر (نقاط بحران)
جهان توحیدی، توحید جهانی (نقطهٔ مقصد)


  1. سیستم به ساده‌ترین و کوتاه‌ترین بیان یعنی: مجموعه‌ای از اجزاء هدفمند و مرتبط با هم.[]
  2. به منظور کسب آگاهی بیشتر از راهبردها و راهکارهای این روش تحقیقی و آموزشی، به دو کتاب «راهنمای تحقیق با اقتباس از نگرش اسلام به علم و هستی» و «راهنمای تدریس با اقتباس از نگرش اسلام به علم و علم‌آموزی» تألیف حجهٔ‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالحمید واسطی مراجعه نمایید.[]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *