کارگاه آموزشی
«نگرشی دیگر به موفقیّت»

مقدمه:
سخن از «موفقیت» و «نگرشی دیگر» به آنست. همهٔما شنیده و خواندهایم که: «انسان باید برای موفقیت خود تلاش کرده و نسبت به آینده خود شناخت و برنامه ریزی داشته باشد.» همچنین اظهارات و اقدامات مثبت یا منفی فراوانی را نسبت به این مسئله نیز دیدهایم. شنیدن، خواندن و دیدنی که بینش و نگرش ما را رقم زده و بعضاً شبهات و اشکالاتی را در ذهن ما پدید آورده است. اما آیا حقیقت «موفقیت» همین است؟!
در بسیاری از موارد، انسانها به دلیل کاربردی نبودن شناخت و ناتوانی در به کاربستن آگاهیها، در عمل و عینیت زندگی، با مشکلات عدیده و پیشبینینشدهای روبرو میشوند. به راستی چرا قادربه استفاده از معلومات خود در زندگی نبوده و از شیرینی طعم عمل آگاهانه و عالمانه به آموزههای دین بیبهرهایم؟ جواب در عدم شناخت صحیح از مفاهیم دینی ومعرفتی است.
«موفقیت» یک موضوع مستقل در گوشهای از زندگی و یا یک مسئله صرفا تخیلی یا آرمانی نیست. بلکه یک سیستم[۱] برنامه ریزی هوشمند است که آثار واهداف تعیینشدهای را دنبال میکند. برای درک حقیقت «موفقیت» و کسب نگرش مطلوب نسبت به آن، باید سیستمیبودن، هدفمندبودن و تأثیر آن در کیفیت زندگی را با استفاده از روش آموزشی خلّاق و مولّد به دست آورد. از همین رو، «کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به موفقیت»، با هدف ارائه تبیینی صحیح از حقیقت این موضوع و تشریح سیستمی بودن آن، در قالب روش آموزش کارگاهی[۲]، توسط «مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام» تدوین شده و هماکنون در اختیار شما عزیزان میباشد.
- سیستم به سادهترین و کوتاهترین بیان یعنی: مجموعهای از اجزاء هدفمند و مرتبط با هم.[↩]
- به منظور کسب آگاهی بیشتر از راهبردها و راهکارهای این روش تحقیقی و آموزشی، به دو کتاب «راهنمای تحقیق با اقتباس از نگرش اسلام به علم و هستی» و «راهنمای تدریس با اقتباس از نگرش اسلام به علم و علمآموزی» تألیف حجهٔالاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالحمید واسطی مراجعه نمایید.[↩]