کارگاه آموزشی
«نگرشی دیگر به وقف»

مقدمه:
سخن از «وقف» و «نگرشی دیگر» به آنست. بسیارشنیده و خواندهایم که: وقف یعنی حیات جاویدان. همچنین برایمان اتفاق افتاده است که صرفا شکل خاصی از اقدامات را به عنوان وقف دیده و شناختهایم. شنیدن، خواندن، دیدن و شناختنی که بینش و نگرش ما را رقم زده و بعضا شبهات و اشکالاتی را در ذهن پدید میآورد. اما آیا حقیقت وقف همین است؟!
در بسیاری از موارد، انسانها درکی صحیح و کامل از موضوعات نداشته و به همین دلیل، در عمل و عینیت زندگی، با مشکلات عدیده و پیشبینینشدهای روبرو میشوند. مهمترین این مشکلات، کاربردی نبودن شناخت و ناتوانی در به کاربستن آگاهیهاست. به راستی چرا قادر به استفاده از معلومات خود در زندگی نبوده و ازشیرینی طعم عمل آگاهانه و عالمانه به آموزههای دین بیبهرهایم؟ جواب در عدم شناخت صحیح از مفاهیم دینی و فقدان نگرش مطلوب به موضوعات معرفتی است.
وقف یک موضوع مستقل و منفرد در گوشهای اززندگی نیست. بلکه یک سیستم[۱] فکری و رفتاری است که آثار و اهداف تعیینشدهای را دنبال میکند. برای درک حقیقت وقف و کسب نگرش مطلوب نسبت به آن، باید سیستمی بودن، هدفمند بودن و تأثیر آن در کیفیت زندگی را با استفاده از روش آموزشی خلاق و مولد به دست آورد. از همین رو، «کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به وقف»، با هدف ارائه تبیینی صحیح از حقیقت وقف وتشریح سیستماتیک بودن آن در قالب روش آموزش کارگاهی[۲]، توسط «مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام» تدوین شده و هماکنون در اختیار شما عزیزان میباشد.
محتوای کارگاه:
برای شناخت یک موضوع به شکل منطقی وسیستمی، ابتداء باید هدف کلی آن بررسی شود. سپس نقطهٔ شروع فعالیت سیستم تعیین شده و در قدم بعد مهمترین و اساسیترین فعالیت و پردازشی که در سیستم رخ میدهد معلوم گردد. در ادامه، راهبردها و راهکارهای عملیاتی سیستم مورد توجه قرار گرفته و نقاط بحرانزا و خطرآفرین آن مشخص شود. در آخرین قدم نیز خروجی و محصول سیستم موردبررسی قرار گیرد. بر این اساس، هر کارگاه آموزشی از شش مرحله تشکیل شده است: تعیین هدف، نقطهٔ شروع، نقطهٔ مرکزی، برنامهٔ حرکت، نقاط بحران و نقطهٔ مقصد. عناوین هریک از این مراحل، در این کارگاه نیز عبارتند از:

- سیستم به سادهترین و کوتاهترین بیان یعنی: مجموعهای از اجزاء هدفمند و مرتبط با هم.[↩]
- به منظور کسب آگاهی بیشتر از راهبردها و راهکارهای این روش تحقیقی و آموزشی، به دو کتاب «راهنمای تحقیق با اقتباس از نگرش اسلام به علم و هستی» و «راهنمای تدریس با اقتباس از نگرش اسلام به علم و علمآموزی» تألیف حجهٔالاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالحمید واسطی مراجعه نمایید.[↩]