کارگاه آموزشی
«نگرشی دیگر به ولایتفقیه»

مقدمه:
سخن از «ولایتفقیه» و «نگرشی دیگر» به آنست. بسیار شنیده و خواندهایم که: «ولایتفقیه مهمترین اصل قانون اساسی است». همچنین اظهارات و اقدامات مثبت یا منفی فراوانی را نسبت به مسئلهٔ ولایت فقیه نیز دیدهایم. شنیدن، خواندن و دیدنی که بینش و نگرش ما را رقم زده و بعضاً شبهات و اشکالاتی را در ذهن پدید میآورد. اما آیا حقیقت «ولایت فقیه» همین است؟!
در بسیاری از موارد، انسانها به دلیل کاربردی نبودن شناختو ناتوانی در به کاربستن آگاهیها، در عمل و عینیت زندگی، با مشکلات عدیده و پیشبینینشدهایروبرو میشوند. به راستی چرا قادر به استفاده از معلومات خود در زندگی نبوده و از شیرینیطعم عمل آگاهانه و عالمانه به آموزههای دین بیبهرهایم؟ جواب در عدم شناخت صحیح ازمفاهیم دینی و معرفتی است.
ولایتفقیه یک موضوع مستقل و منفرد در گوشهای از زندگی نیست. بلکه یک سیستم[۱] روحی، فکری و رفتاری است که آثار و اهداف تعیینشدهای را دنبال میکند. برای درک حقیقت ولایتفقیه و کسب نگرش مطلوب نسبت به آن، باید سیستمیبودن، هدفمندبودن و تأثیر آن در کیفیت زندگی را با استفاده از روش آموزشی خلاق و فعال به دست آورد.از همین رو، «کارگاه آموزشی نگرشی دیگر به ولایتفقیه»، با هدف ارائه تبیینی صحیح از حقیقت ولایتفقیه و تشریح سیستمی بودن آن، در قالب روش آموزش کارگاهی[۲]، توسط «مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام» تدوین شده و هماکنون در اختیار شما عزیزان میباشد.
محتوای کارگاه:
برای شناخت یک موضوع به شکل منطقی وسیستمی، ابتداء باید هدف کلی آن بررسی شود. سپس نقطهٔ شروع فعالیت سیستم تعیین شده و در قدم بعد مهمترین و اساسیترین فعالیت و پردازشی که در سیستم رخ میدهد معلوم گردد. در ادامه، راهبردها و راهکارهای عملیاتی سیستم مورد توجه قرار گرفته و نقاط بحرانزا و خطرآفرین آن مشخص شود. در آخرین قدم نیز خروجی و محصول سیستم موردبررسی قرار گیرد. بر این اساس، هر کارگاه آموزشی از شش مرحله تشکیل شده است: تعیین هدف، نقطهٔ شروع، نقطهٔ مرکزی، برنامهٔ حرکت، نقاط بحران و نقطهٔ مقصد. عناوین هریک از این مراحل، در این کارگاه نیز عبارتند از:
ولایتفقیه، ابر راهبرد شیعه در عصر غیبت (تعیین هدف)
نسبت دین و دنیا (نقطهٔ شروع)
حاکمیت الهی، در پرتو مشروعیت و مقبولیت (نقطهٔ مرکزی)
کشف خبرگان و بیعت مردم (برنامهٔ حرکت)
خطرها در مسیر (نقاط بحران)
ظهور نزدیک است! (نقطهٔ مقصد)
- سیستم به سادهترین و کوتاهترین بیان یعنی: مجموعهای از اجزاء هدفمند و مرتبط با هم.[↩]
- به منظور کسب آگاهی بیشتر از راهبردها و راهکارهای این روش تحقیقی و آموزشی، به دو کتاب «راهنمای تحقیق با اقتباس از نگرش اسلام به علم و هستی» و «راهنمای تدریس با اقتباس از نگرش اسلام به علم و علمآموزی» تألیف حجهٔالاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالحمید واسطی مراجعه نمایید.[↩]