دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

تحوّل

تحوّل= ایجاد تغییر در مبانی نگرشی یا روشی به طوری که مجموعه ای از تغییرات را به دنبال خود داشته باشد. تحوّل در سازمان یعنی ایجاد تغییرات بنیادین که سبب افزایش گسترده بهره‌وری شود.

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

تحقیق؛ پژوهش؛ روش تحقیق؛ برنامهٔ تحقیقاتی؛ روش تحقیق شبکه‌ای

تحقیق= فرآیند روشمند کشف و تحلیل اطلاعات برای حل یک مسأله؛ تحقیق، تولید اطلاعات است و نه جمع‌آوری اطلاعات تولید شدهٔ قبلی. روش تحقیق= مراحل و ضوابط لازم برای کشف صحیح و تحلیل موجّه اطلاعات برای حل یک مسأله. برنامهٔ تحقیقاتی= مجموعه اهداف، راهبردها، سیاست‌ها و اقدامات عملی برای به نتیجه رسیدن یک تحقیق در […]

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

تحصیل ربّانی

موضوع بحث:  «روایت عنوان بصری» مسألهٔ بحث: طلب علم و تحصیل فعال، خلاق و مورد رضای خداوند چگونه است؟ (راهبردها) امام صادق علیه‌السلام، در پاسخ به یکی از مراجعه‌کنندگانشان به نام «عنوان بصری» که درخواست راهنمایی برای طلب علم و تحصیل خلاق نموده بود، راهبردهای نه‌گانه‌ای را بیان کردند و فرمودند: اینها توصیهٔ من برای […]

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

تحصیل؛ تحصیل مهارت‌محور؛ تحصیل خلاق

تحصیل= فرآیند یادگیری تحصیل مهارت محور= یادگیری علم به گونه‌ای که بتواند در عمل از اطلاعات درس برای حل مسائل زندگی جاری و آینده خود و دیگران استفاده کند. تحصیل خلاق= تلاش برای تولید اطلاعات جدید در حین تحقق فرآیند یادگیری و نه فقط بازسازی اطلاعات تولیدشده قبلی. (تفصیل بحث در: «روش تحصیل تفکری و […]

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

تجلّی

تجلّی= ظهور و بروز یک پدیده در ابعاد و زوایا و قالب‌های مختلف به طوری که نمایاننده برخی از پدیده اصلی باشد. «تجلّی» در اصطلاح عرفان، ظهور و بروز ذات اقدس الهی در قالب اسماء و صفات و مخلوقات است به طوری که هیچگونه محدودیتی برای او ایجاد نمی‌شود و هیچ استقلالی نیز برای آن […]

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

پارادایم شبکه‌ای

پارادایم شبکه‌ای= مبانی روش تحقیق شبکه‌ای که بر اساس مبنای هستی‌شناسانه، معرفت‌شناسانه «حکمت متعالیه» پایه‌ریزی شده است و به بررسی موقعیت هر پدیده در کل شبکهٔ هستی می‌پردازد. موضوع بحث: «پارادایم شبکه‌ای» چیست؟ چرا دست‌یابی به آن لازم است؟ چگونه به دست می‌آید؟ (اسلاید «نظام فکری شبکه‌ای (پارادایم شبکه‌ای)») مسألهٔ بحث: برای «فهم صحیح و […]

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

تحلیل نظریهٔ «حِکمی اجتهادی» حجت‌الاسلام خسروپناه

ردیف محورهای تحلیل و بررسی یک نظریه محتوای نظریه در محورهای چهارده‌گانه ۱ متن نظریه (عبارات اصلی بیان‌کننده نظریه) ۱.   علم دینی = دانشی که با بهره‌گیری از مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی، دین‌شناختی، ارزش‌شناختی و روش‌شناختیِ اسلامی[۱] به هستی‌شناسی، رابطه‌شناسی و کارکردشناسیِ پدیده‌های ریاضی، طبیعی، زیستی، انسانی، به هدف درک رابطهٔ «ملکی- ملکوتی» پدیده‌ها می‌پردازد. […]

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

پارادایم؛ پارادایم‌های سه‌گانهٔ علوم انسانی

پارادایم= مبانی معرفتی و روشی یک دستگاه فکری در علوم انسانی، سه پارادایم عمده رایج است: پارادایم تجربی (اثبات‌گرا)، پارادایم تفسیری (تفهّمی)، پارادایم انتقادی (ساختارگرا) در هر پارادایمی باید مبانی هستی شناسانه، ‌انسان‌شناسانه، معرفت‌شناسانه، جامعه‌شناسانه، تاریخ‌شناسانه، عرف شناسانه، روش‌شناسانه مشخص شوند. (تفصیل بحث در: «پارادایم‌ها و دستگاه‌های معرفتی»)

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

معتبرسازی و موجه‌سازی ادراکات

به سبب توانایی ذهن برای تولید مفاهیم و تصاویر غیرواقعی با ترکیب اجزایی که از مفاهیم واقعی جدا کرده است، خطا در ادراکات انسان به وجود می‌آید بالخصوص در اموری که پیچیده و دارای ابعاد و لایه‌های مختلفی هستند، بنابراین نیاز به قواعد و شاخص‌هایی که بتوان درستی و اعتبار ادراکات تولیدی ذهن را با […]

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

بی‌نهایت

بی‌نهایت در مفهوم ذهنی= ندیدن هر گونه محدودیت (اعم از زمانی، مکانی، کمی، کیفی، جهتی، ارتباطی، اثرگذاری، صوری،…) بی‌نهایت در عالم وجود= وجودی که هیچگونه حدّ و قیدی ندارد چه در ذهن و چه در خارج از هیچ جهتی. چنین وجودی جز یک وجود قابل تصور نیست (بی‌نهایت، دو تا نمی‌شود)