دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

نیاز؛ نیازسنجی؛ مدل نیازها؛ شبکهٔ نیازها

نیاز= احساس تمایل و کشش به سوی داشتن چیزی در خود (اتحاد وجودی با منبع رفع نیاز) نیازسنجی= فرآیند کشف نیازهای جامعه هدف، به طوری که منجر به اولویت‌بندی در برنامه‌ریزی و تخصیص منابع شود. مدل نیازها و شبکه نیازها= دسته‌بندی انواع نیازها و میزان تأثیر آنها و رابطه سطوح مختلف آن با یکدیگر، مدل‌های […]

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

آینده‌پژوهی؛ روند؛ روندیابی؛ روندسازی

آینده‌پژوهی، مجموعه قواعد و فرآیندهایی است که برای تشخیص آینده و تأثیرگذاری بر آن استفاده می‌شود. در آینده‌پژوهی تشخیص روندها و پیشرآن‌ها و علائم تغییر و اقدامات، فرآیندهای اصلی می‌باشند روند یعنی نتایج سلسله علت و معلولی در پدیده‌ها، و روندیابی یعنی تشخیص و تحلیل سلسله علل و معلول‌ها برای پیش‌بینی نتایج و آثاری که […]

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

آموزه

آموزه، از جهت لغوی، حاصل مصدر آموختن است به معنی درس، و در اصطلاح، به معنی تعالیم است. آموزه‌های اسلام یعنی تعالیم اسلام هم از جهت فکری، هم قانونی و هم فرهنگی.

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

نگرش، قانون و فرهنگ دین

مسألهٔ بحث:  «نقشه کلان محتوای دین» چیست؟ محورهای کلان محتوایی – نگرش، قانون، اخلاق و فرهنگ فرضیهٔ بحث: الف. مجموعه آیات و روایات در یک تقسیم‌بندی کلان، قابل تقسیم به گزاره‌های سه گانه زیر هستند: گزاره‌های نگرش‌ساز (توصیف‌کننده پدیده‌ها، بیان چیستی‌ها، تبیین چرایی‌ها و چگونگی‌ها) گزاره‌های حقوقی و قانونی (بیان بایدها و نبایدها، جرم و […]

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

آموزش؛ تدریس؛ آموزش پژوهش‌محور؛ تدریس کارگاهی

آموزش= فرآیند یاددهی یادگیری هسته مرکزی آموزش «یادگیری» است و یادگیری یعنی دست‌یابی به اطلاعات لازم در مورد یک پدیده یا مسأله به طوری که بتوان در عمل از آن استفاده کرد؛ این امر نیازمند کشف روابط و آثار پدیده‌هاست و با حافظه‌محوری حاصل نمی‌شود و یادگیرنده نمی‌تواند اطلاعات درس را در موارد مشابه به […]

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

نگرش سیستمی به دین

موضوع بحث:  «نگرش سیستمی» چیست؟ چه کاربرد و کارآمدی دارد؟ «نگرش سیستمی به دین» یعنی چه؟ (برای تفصیل بحث رجوع کنید به کتاب: «نگرش سیستمی به دین») (مصاحبهٔ منتخب: «دین به مثابه سیستم») (اسلاید بحث در: …) (کارگاه آموزشی «نگرشی دیگر به هویت دین») مسألهٔ بحث: چگونه می‌توان بیشترین ابعاد و زوایای پدیده‌ها را کشف […]

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

نگرش آینده‌پژوهانه

موضوع بحث: هویت آینده‌پژوهی و اشاره‌ای به تاریخچه و روش‌های آن (اسلاید «کارگاه آشنایی با آینده‌پژوهی») (اسلاید «آینده‌نگاری: ساحت کاربردی آینده‌پژوهی») مسألهٔ بحث: چگونه می‌توانیم در محیط رقابت و فراوانی عوامل نامطلوب، برای ارتقاء مستمر زندگی برنامه‌ریزی کنیم؟ پیش‌نیاز: آینده جزئی از زندگی ما و دنیاست؛ همانطور که “امروز” نیاز به اندیشیدن دارد “فردا” نیز […]

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

آمایش سرزمین

آمای یعنی آراینده و آمایش اسم مصدر آمای، است به معنی جای دادن با نظم وترتیب؛ آمایش سرزمین چنین تعریف شده است: تخصیص جمعیت و فعالیت به نواحی گوناگون سرزمین (که به عنوان هدف اصلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور عنوان شده است). تنظیم رابطه بین انسان، سرزمین و فعالیتهای انسان در سرزمین، به […]

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

ابواب فقه

طبقه بندی و دسته‌بندی روایات و احکام در شکل‌های مختلف بر اساس نوع رابطه میان احکام (جهت خاص تقسیم) مثلاً باب طهارت، صلاه، زکات، حج، جهاد، تجارت، دیات و… بیش از شش نوع دسته‌بندی در ابواب فقه مطرح است و دسته‌بندی جدیدی تحت عنوان مدل ابواب فقه در مقیاس تمدنی مطرح شده است (تفصیل بحث […]

دسته‌ها
مفاهیم کلیدی

آگاهی جامع

مقصود از آگاهی جامع که نهایت سیر انسان قرار داده شده است، ‌اتصال به علم و اراده بی‌نهایت الهی است به گونه ای که هر آنچه را اراده کرد بداند و هر آنچه را اراده کرد بشود.  (آگاهی حضوری به کل هستی و مشاهده کل هستی در قلب و دل)