قطب علمی : فعالیت سازمانیافته گروهی از اعضای هیاتعلمی در یک مؤسسه است که با برتری در یک زمینه علمی – تخصصی شناخته میشود.
دسته: مفاهیم کلیدی
فهم؛ سطوح فهم و ادراک
فهم = آگاهی حاصل از کشف روابط . فهم و ادراک دارای سطوح پنجگانه زیر است: سطح اولیه، سطح کاربردی، سطح تحلیلی، سطح استدلالی، سطح خلاق.
علم فلسفه، مجموعه گزارههای توصیفی از قواعد عام حاکم بر عالم وجود و بررسی استدلالی خصوصیات مراتب عالم هستی میباشد. حکمت= قواعد کشف روابط مُلکی ملکوتی، در فکر یا در قلب یا در عمل. حکمت صدرایی= نقشهٔ عالم هستی بر اساس توصیف و تبیین صدرالمتألهین رحمة الله علیه که در روش میان برهان و عرفان […]
با استفاده از الگوریتمها میتوان روش فقهاء را خودآگاه کرد و با مطالعه تطبیقی و استفاده از منطق نظریهپردازی روش اجتهاد را منضبط کرد.
فقه تمدنی
موضوع بحث: «فقه و اخلاق تمدنی» چیست؟ چرا؟ و چگونه؟ (اسلاید «فقه تمدنی») مسألهٔ بحث: روش دستیابی به نظر اسلام در مورد فرآیندهای زندگی متعالی در مقیاس کلان تمدنی چگونه است؟ (هم در حیطه قانونی و هم در حیطه فرهنگی) پیشفرضها: دین، توصیف کننده کلان هستی و بیانکننده روش زندگی طبق نظر خداوند، چه در […]
فقه به معنی عام= دانش دینشناسی؛ و به معنی خاص= نظام قانونی و حقوقی اسلام فقهاکبر= دانش رشد و تعالی قلب و روح و باطن، که هدف اصلی دین و نظامات دینی است. فقه جواهری= استعارهای برای اشاره به روش استنباط مبتنی بر شواهد و قرائن علمی که در اصولفقه بیان شده است. آیتالله محمدحسن […]
فطرت
ویژگیهای فکری، احساسی و رفتاری که در اصل وجود انسانها به طور عام وجود دارد. (در ساختار خلقت نهاده شده است)
فرآیند؛ منطق فرآیندها
فرآیند= مجموعه فعالیتهای متوالی و مرتبط که محصول خاصی را بوجود می آورند. منطق فرآیندها= تمرکز بر کشف فعلوانفعالات در یک سیستم و تعریف یا بازتعریف روابط بین عناصر و مؤلفههای درونی و بیرونی موثر در خروجی سیستم.
علوم انسانی اسلامی
علوم انسانی اسلامی مجموعه گزارههای وحیانی است که به توصیف و تبیین و توصیه نسبت به رفتارهای انسان در حیطههای مختلف پرداخته است + دلالتهای التزامی این گزارهها و الزامات تحقق آنها + مبادی تصوری و تصدیقی متناسب با هر یک + تعیین قواعد و قوانین عام حاکم بر بحث (اتخاذ شده از وحی یا […]
علوم انسانی
علوم انسانی علومی هستند که به فهم، توصیف و تبیین رفتارهای انسان در حیطههای فردی، جمعی، تاریخی، تمدنی و ماورائی میپردازند و این پردازش در لایههای رفتارهای تفکری، احساسی، گفتاری، و کارکردی گسترده شده و دامنهٔ آن ازحداقلهای لازم تا حداکثرهای مطلوب نوسان یافته است. (اعم از اینکه روش فهم، توصیف و تبیین در این […]