موضوع بحث: «نظریهپردازی» چیست؟ مسألهٔ بحث: فرآیند «تولید علم و نظریهپردازی» چگونه است؟ چگونه میتوان حقایق نهفته در هستی را کشف کرد و به صورت موجّه ارائه نمود؟ فرضیهٔ بحث: نظریه= دستگاه علمی که به تبیین چیستی، چرایی یا چگونگی یک پدیده میپردازد. (دستگاه علمی= مجموعهای حاوی تعاریف، اصول موضوعه، قوانین، قضایا وتوصیفها از نوع […]
دسته: روش شناسی
روش تفکر شبکهای
موضوع بحث: «تفکر شبکهای» چیست؟ چرا؟ و چگونه؟ مسألهٔ بحث: چگونه میتوانیم قدم به قدم و روشمند (طبق قاعده منطقی) بیشترین کشف از ابعاد، زوایا، لایهها و سطوح موضوعات داشته باشیم؟ چگونه تفکری، بیشترین کارآمدی و بیشترین نفوذ را ایجاد میکند؟ پیشفرض: تفکر= استفاده از فرآیندهای ذهنیِ «مقایسه، تجزیه، ترکیب، انتزاع» برای کشف اجزاء، روابط […]
روش مطالعات تطبیقی
موضوع بحث: «مطالعات تطبیقی» چیست؟ چرا؟ و چگونه؟ مسألهٔ بحث: چگونه میتوانیم از میان ایدهها و نظریهها و پیشنهادات مختلف علمی و عملی، مناسبترین و بهترین را انتخاب کنیم؟ یا مورد بهینه را بسازیم؟ فرضیهٔ بحث: مطالعه تطبیقی= مقایسه دو یا چند پدیده (موضوع یا مسأله) در دامنه مشخص (تعیین محورهای بررسی در میان ابعاد […]
رویکرد میانرشتهای
موضوع بحث: «رویکرد میانرشتهای» چیست؟ چرا؟ و چگونه؟ (مقالهٔ منتخب در: «مقالهٔ رویکرد میان رشته ای در حوزه؛ نیاز امروز ، ضرورت فردا») مسألهٔ بحث: پدیدهها، پیچیده هستند (پیچیدگی= وجود ابعاد، زوایا، سطوح، لایهها، مراتب، تحولات، روابط، ظهورات مختلف در یک پدیده) به طوری که نمیتوان با مطالعه تکبُعدی، واقعیت آن را کشف کرد تا […]
موضوع بحث: «رویکرد» چیست؟ چرا لازم است؟ چه انواعی دارد؟ و چگونه تعیین میشود؟ «رویکرد سیستمی» چیست و چگونه ایجاد میشود؟ مسألهٔ بحث: موضوعات، پدیدهها و امور جاری در هستی، دارای ابعاد، زوایا، سطوح، لایهها، مراتب، وجوه و ظهورات متعدد و مختلفی هستند که در عین اختلاف، همگی ظهور و بروز جوهره و اصل آن […]
موضوع بحث: «پارادایم و انواع پارادایمها» چیست؟ چرا؟ و چگونه؟ (اسلاید «پارادایمهای سهگانهٔ علوم انسانی») مسألهٔ بحث: ابزارهای معرفتی و روشی، در تحقیقات، بر چه مبانی معرفتی استوار هستند؟ (چتر معرفتی کلی حاکم بر تحقیقات)؛ اگر با استفاده از ابزار «چرا – چرا» به عمق ابزارهای معرفتی و روشی در تحقیقات نفوذ کنیم به چه […]
روش تحقیق در علوم انسانی
موضوع بحث: «روش تحقیق در علوم انسانی» مسألهٔ بحث: چگونه میتوان بیشترین کشف را از واقعیت پدیدهها که چند بُعدی، ترکیبی، چند زاویهای و چند نمایی، چند لایهای و چند سطحی، چند مرتبه ای و دارای انعطاف در ارتباط با عناصر و عوامل بیرونی و زمینهها هستند، به دست آورد؟ پیشفرضها: این بحث در «پارادایم […]
بسم الله الرحمن الرحیم منطق و روشتحقیق / فصل مسالهشناسی و مسالهسازی / ابزار مسالهسازی = پرسشهای بنیادین سوالی که این بحث پاسخگوی آن است: برای شناخت یک موضوع و تحقیق در مورد آن چند نوع مساله میتوان مطرح کرد؟ هدف از بحث: دست یابی به ابزار مفهومی برای اینکه هر گونه احتمالی که […]
تدریس مکاسب محرمه
تدریس بخشی از اول کتاب مکاسب محرمه شیخ انصاری رحمة الله علیه / شیخ عبدالحمید واسطی / سال تحصیلی ۱۳۹۰ش / مدرسهٔ عالی نواب – مشهد مقدس
بسم الله الرحمن الرحیم اجتهاد، روش دستیابی به نظر خداوند است، هر فردی که برای ادعاهایی مانند: «نظر اسلام این است:………»، «براساس نگرش اسلام…….»، «طبق نظر خداوند:……..» بخواهد استدلال و استناد بیاورد نیازمند علم اصول فقه و تحلیلهای فقهی است. ردیف مرحله توضیح ۱ موضوعشناسی (عرضه موضوع بر عرف عام و عرف خاص، عرضه موضوع […]
